motorek 40-R-Os

všechno, co se nehodí jinam (volnější pravidla)

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Lucan5
Příspěvky: 24
Registrován: úte 14. úno 2006, 16:18

motorek 40-R-Os

Příspěvek od Lucan5 »

Asi dostanu nadáno za hloupý dotaz, ale risknuto.

Dá se opálit jen motorek s tím aby letěl tam kam chceme tzn. nahoru bez nějakých speciálních úprav? Tedy položím tryskou dolů zapálím a čumím?

Děkuji
Uživatelský avatar
kony
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 24. dub 2008, 18:18

Příspěvek od kony »

Motorky R - Os -40 jak sis jistě všimal mají 4 trysky . Jedna , centrální e hlavní , táhne motorek kupředu a zbývající tři jsou rotační , R -Os - 40 má stabilizaci rotací , takže vlasně letí přesně tam kde je vypustíš , ovšem né pomoci stabilizační lišty ale vypouští se z "laufu" (lepší popis mě nenapadá :oops: , délka určuje zčáísti přesnost náměru (něco okolo 450mm)) O průměru o něco málo větším než ROSka , pod tryskovým dnem pri startu bymělo být dostatek volného místa . A motorky neodapluj kolmo vzhůru , přece by si nechtěl , aby ti náhodou přistál na šišce :D . Ovšem odpalovat pod úhlem menším než 60° taky není dobý ... A pamatuj na váhu motorku a jeho teplotu po vyhoření a v neposlední řadě na dolet ...

Ano odpal je možný , pokud si ochoten podstoupit rizika s tím spojené ,ale pouze za předpokaldu vlastnění nebo výroby odpalovacího zařízení - " laufu " .
Naposledy upravil(a) kony dne úte 08. črc 2008, 20:14, celkem upraveno 2 x.
"Představte si to ticho, kdyby lidé říkali jen to, co vědí." K.Čapek
Uživatelský avatar
Pandy
PFG
Příspěvky: 396
Registrován: stř 20. říj 2004, 19:23
Bydliště: Huzošima

Příspěvek od Pandy »

Ne,touto metodou rozhodně nepoletí...spíše poletí naprosto nestabilizovaně kamkoliv a dle Muphyho zákonu poletí rozhodně tam kde bude někdo stát.
Pokud bys chtěl aby letěl nahoru taxe musí použít nějaká trubka vhodného průměru z které by se odpálil. Tj je nutné v počáteční fázi motor nějak stabilizovat .
Lucan5
Příspěvky: 24
Registrován: úte 14. úno 2006, 16:18

Příspěvek od Lucan5 »

tak mi to nedalo a šel jsem to zkusit, letěl nádherně přímo vzhůru, k tomu doletu jsem byl skeptický a musím říct že to byla chyba, dvěstě metrů od budov a lidí to je tedy pekná půčovina. Ale je možné že to byla pouze náhoda a příště jím dostanu po kokose, takže bez laufu ani ránu. Máte nápad jak k onomu motorku přifařit něco jako návratové zařízení např. streamer? lanko proužek látky BP atd. ale jak a čím to upevnit? Teď mě napadlo, nevymýšlím náhodou nějaký blbosti?
Uživatelský avatar
Buk
Moderátor
Příspěvky: 558
Registrován: pon 18. říj 2004, 19:39

Příspěvek od Buk »

No můžeš okolo motorku postavit klasickou raketu.. s padákem nebo streamerem. Trysky "rotační" se zaslepí vrutem a centrální tryska se převrtá na 5mm. Přibastlení něčeho na motor se zachováním původní stabilizace rotací vidím dost skepticky. Pokud je mi známo, tak při tom fofru odlítávaly i světlicový hlavice z epoxidu. Stačila sebemenší nevyváženost.
Medvěd

přibastlit se tam dá všelicos

Příspěvek od Medvěd »

Nejlépe odvrtat zpožďovací slož tak ze 2/3, udělat nějakou větší hlavici, třeba z papíru nebo z tenkého plechu, nebo dřevěnou, ale dutou.
Pod ni dát padák, mezi motorek a padák nějaký špatně zapálitelný hadřík. A na motorek upevnit ocelovou pružinku (opatrně provrtat zalemování) a na tu na druhý konec přivázat lanko od padáku. Nebo provrtat po odvrtání zpožďovací slože prázdnou část toho "kalíšku", v čem byla a tudy protáhnout azbestové lanko od padáčku ze světlice.
Vrtat se musí opatrně, pro jistotu použít vaťák a obličejový štít, ale zjistil jsem, že zpožďovací slož je velmi obtížně zapálitelná.
Kdo se toho bojí, může na ten "kalíšek" použít malý stahovací pásek na hadice a ke šroubku upevnit očko a na něj kus nějakého kovového lanka.
Nebo použít pásek, který se uzavírá kleštěmi a přivázat lanko k očku, která jsou na takovém pásku.
Nejhorší se shání ta hlavice. Místo ní můžete použít prázdnou hliníkovou tubu, obal od spreje s dnem vyklepaným na opačnou stranu, nebo tu hlavici vyrobit kašírováním z papíru na projektilu do lehkého děla, nebo (to asi bude dostupnější) na svíčkové žárovce, kterou zalepíte do nějakého válce o průměru o trošinku větším, než je ROS-ka a dopatláte přechod nějakým tmelem. Kdo má tu možnost, lepší je lisovat papírovou břečku do ogivální dutiny.
Hlavice musí jít nasunout, ale rotace motorku ji nesmí strhnout.

Odpálit se dá opravdu i z místa, ale nedoporučuji :)
Lepší je ten "lauf".

I když jsem ještě neviděl, že by od motorku ROS, který se snesl na padáku, chytla třeba sláma, radil bych odpalovat dál od snadno zápalných materiálů.
veryfery
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 14. pro 2006, 13:26
Bydliště: Středočeský kraj

Příspěvek od veryfery »

Medvěde , medvěde - vrtat do spoždovací slože :shock: , kdes to viděl ? Ani to neni klasická spoždovací slož , ale normální osvětlovací ( jako je v osvětlovacím tělesu nad motorem) s přídavkem černasu - asi vezuvit . No a do ní bych opravdu nikomu vrtat nedoporučoval . Někde v místnosti by se ti taky mohlo stát , že vrtákem škrtneš o kovovej plášt a motor ti asi tak desetkrát namele budku , jak se bude nekontrolovatelně motat po místnosti. Jinak na odpal motoru je nejlepší jak už bylo řečeno použít ,,lauf,, z trubky - to je bez debat.
Uživatelský avatar
Buk
Moderátor
Příspěvky: 558
Registrován: pon 18. říj 2004, 19:39

Příspěvek od Buk »

No zase bych to tak nedramatizoval. Je samozřejmě potřeba znát rizika a patřičně se jim přizpůsobit, ale že by zmíněná slož chytla od jiskry ze škrtnutí vrtáku, zvláště na konci kde není zalislej BP je poměrně dosti nepravděpodobné (netvrdím že nemožné). Ale například soustružení toho pupíku už trochu problém je, horká špona už slož zapálit může, odletující malé částečky slože celkem nepříjemně na noži jiskří ;-) . Nehledě na to, že roska zapálená od konce může bejt problém sama o sobě.
Medvěd

kdo se bojí, že mu to "namele budku"...

Příspěvek od Medvěd »

Motorek z ROS-ky se dá upevnit do svěráku, s pomocí přípravku, ve kterém se jinak upínají kulatiny. Jsou to dvě čelisti, které těsně sevřou kulatinu průměru, na který jsou dělané. Tuším, že je to dělané podle "tolerance S", kdo si ze strojárny pamatuje víc, možná mě opraví :)
Když si je vyrobíte z tvrdého dřeva, taky to udrží motorek.
Podmínka je, že svěrák bude mít tak 20 kg (s patnáctikilovým to při odpálení škubne), nebo bude na něčem upevněný a přípravek bude dole otevřený!
Samozřejmě, mít pod svěrákem třeba 20 l benzínu v kanystru, nebo jenom nádobu s vyjetým olejem není v takovou chvíli ten nejlepší nápad :evil:
Kdo se bojí, že se to zapálí, může ten "pupík" napřed pilovat ručně, než odpadne ten úzký vršek a pak slož prostě (trochu zdlouhavě) vyškrábat třeba ocelovou jehlou.
Motorek ROS-ky zapálený ze "špatného" konce není o moc větší problém :? , než když ho zapálíte ze "správného" konce. Jen se trochu rozhoří, odletí, pak se motá ve vzduchu, nebo po zemi a až se rozhoří ze "správného" konce a chytí rotaci, někam poletí, problém je právě to "někam", může to být i asi polovina normálního doletu :evil:
Asi nejhorší, co Vás v takové chvíli může napadnout, je rozbít ten motorek kladivem nebo sekerou. (Funguje to pokud máte třeba Rapier co má papírový obal a prachovou slož nebo něco s SX-81 v nepříliš hořlavém prostředí a někoho za zády s pořádnou lopatou hlíny. Ale ani tehdy to není nejlepší nápad :P )
Dno ROS-ky, nebo ten "pupík" obvykle odolá, zato uvnitř rozbijete primární slož a budete se divit i ušima :shock:
Protože zpožďovací slož nehoří nijak zvlášť rychle a nepůsobí žádný větší reaktivní efekt, stihnete to přiklopit třeba barelem, s pomocí lopaty hodit do plechové popelnice, nebo do připravené jámy a něčím těžším přiklopit...

Ale, není to až tak žhavé :D ještě se mě zpožďovací slož nepodařilo zapálit při vrtání.
Lucan5
Příspěvky: 24
Registrován: úte 14. úno 2006, 16:18

Příspěvek od Lucan5 »

Tady je video toho pokusu bez laufu. http://uk.youtube.com/watch?v=_YHrM1GjSFk
pyrokuna
Příspěvky: 20
Registrován: pon 15. lis 2004, 19:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od pyrokuna »

Daruji několik motorů rosek-40(zřejmě 6,7 ks),nějakýmu rakeťákovi,který vede třeba bandu mladých nadčenců.Tedy někomu,kdo ví co s tím a nebude bádat,jestli z roury,, ze země...
Ozvěte se na SZ.
----PK----
Uživatelský avatar
pepica
Příspěvky: 79
Registrován: úte 15. led 2008, 11:36
Bydliště: decin

Příspěvek od pepica »

Lucan5 píše:Tady je video toho pokusu bez laufu. http://uk.youtube.com/watch?v=_YHrM1GjSFk
mas stesti ze ti to nespadlo na stranua nevzalo po repe. docela hazardni sranda bez laufu :death:
alchemi
PFG
Příspěvky: 178
Registrován: ned 09. led 2005, 22:49
Bydliště: praha

...

Příspěvek od alchemi »

Ono motorek létá naprosto spolehlivě i bez toho ,laufu´´. Nikdy se mě nestalo, aby letěl jinam, než kam byl nasměrován. Někdy(odhadem tak 1 ks ze 100) dojde k ,,ustřelení´´ dna motorku, ale není to nic tragického.
indigo
Příspěvky: 11
Registrován: pon 15. pro 2008, 15:32

Příspěvek od indigo »

Neustale premýšlam nad vhodným prispôsobením roskoveho motora pre raketový model, bez nutnosti, nie bezpečne pôsobiacieho vrtania centralnej trysky ( samozrejme zaslepené "rotačné" trysky )

Skúsil som zaliať drážky ( nie trysky ) epoxidom.
Po vyhorení, z dlžky drážky 8 milimetrov sa odparili 4 milimetre epoxidu - na dlžku.

Pokročil som ďalej a vyhotovil protidrážky v dlžke 4 mm, teda asi po začiatok kovoveho lemu plášťa a obe protidrážky vyplnil epoxidom, aby došlo ku navzájom rovnomernému odparovaniu epoxidu.

Štart je však až desivo rýchly, takže vrtanie je nakoniec tak či tak nevyhnutné, avšak mierna rotácia nie je na škodu.
Filip
Příspěvky: 123
Registrován: sob 14. říj 2006, 19:53
Bydliště: česko

Jde to i jednodušeji

Příspěvek od Filip »

Od jednoho známého jsem měl návod od nějakého Oty, který pracoval v AŽD a na fréze s centrálním pevným hrotem a třemi otočnými frézkami na výrobu náhradních spínačových rohatek rozfrézoval ty tangenciální trysky na kužely. Tak, aby se hrdlo zvětšilo z 1 na 2 mm.
Později doma ověřil, že se obejde i bez pokročilé techniky. Ty tangenciální trysky rozfrézoval frézkou upevněnou ve stojanové vrtačce s nastaveným dorazem...Případné zavrtání do sekundární slože podel něj nevede ke vzplanutí. Ani když "je ten vercajk žhavý" :)

Vůbec nic nelepil, nic nikam nešrouboval a centrální trysku "nechal beze změn". Fe fabrice to měl 3 kusy za minutu. Doma jeden kus asi za 5 minut i s upínáním.
Frézku vyzkoušel parabolickou. Která odstranila celý šikmý zářez. A kuželovou. Která nechala asi milimetr dlouhou část zářezu.
Píše, že je to v podstatě jedno. Hlavní je aby ta frézka měla ostrý úhel.
Uživatelský avatar
Buk
Moderátor
Příspěvky: 558
Registrován: pon 18. říj 2004, 19:39

Příspěvek od Buk »

No když už se tu řeší notoricky známý věci, jako například to, že ucpání obvodových trysek bez zvětšeni hlavní trysky u ROS vede (překvapivě :roll:) ke zvýšení zahrazení a tedy i k odpovídajícím efektům, tak bych si dovolil poznamenat, že na vrtání či "přefrézování" trysek bych osobně použil záhlubník nebo navrtávák odpovídajícího průměru. Tuhost tohoto nástroje je v porovnání s klasickým vrtákem nesrovnatelná a cena je řádově nižší než u zmiňované frézy.
indigo
Příspěvky: 11
Registrován: pon 15. pro 2008, 15:32

Příspěvek od indigo »

Tak som sa vybral cestou prevrtania trysky na vätší priemer.
Prevŕtavam v troch krokoch vrtákmi troch priemerov ( 3 mm, 4 mm, 5 mm ) . Čiastkové vrtanie je rýchlejšie a vzniká pri vrtani menej tepla. Samozrejmosťou je čo najlepšie naostrenie vrtákov. Zvolil som vrtáčiky s nitridovým, titanovým povlakom, predsa len vydržia dlhšie ostré.
Ku vrtaniu postačí aj kdejaká akciova stojanová vrtačka, najlepšie ak má vymedzovač vŕtanej hlbky, nie je potom nutné použiť vymedzovací krúžok.

Na obrázkoch je test letových vlastností motorčeka a návratového mechanizmu. Neskôr príde na rad svetlička ROS a iné farebné varianty svetličiek.
Bohužial nahrávanie videa mobilom na vätšie vzdialenosti nestojí za nič.
Přílohy
rozobrata rampa.jpg
rozobrata rampa.jpg (160.46 KiB) Zobrazeno 31353 x
rampa.jpg
rampa.jpg (182.89 KiB) Zobrazeno 31354 x
Dopad presne na poľnú cestu cca. 75 metrov od rampy
Dopad presne na poľnú cestu cca. 75 metrov od rampy
dopad.jpg (175.25 KiB) Zobrazeno 31357 x
Uživatelský avatar
lifin
Příspěvky: 8
Registrován: pon 27. říj 2008, 15:49

Iniciace

Příspěvek od lifin »

Omlouvám se za blbej dotaz, ale asi před dvěma měsíci jsem narazil při objedávání zápalnic na tenhle motorek, a při ceně 5,- za kus sem si jich taky pár objednal. A za boha nemůžu přijít na to jak ten motoek iniciovat, moh byste mi to někdo objasnit ? A když už budete u toho, tak i iniciaci světlice 40-R-Os. Díky.
Uživatelský avatar
Dalca
PFG
Příspěvky: 236
Registrován: pát 16. pro 2005, 21:48
Bydliště: Brno

Příspěvek od Dalca »

Lifine!

Pokud tě nenapadá jak iniciovat světlici a motorek z ROSKY, může to znamenat jen dvě věci.
Jsi absolutně zdechlý jedinec, který není schopen číst ( o této problematice se zde na fóru napsalo moho desítek témat - hledej v raketách, světlicích apod.)
Druhá varianta jsi bez elementárních vědomostí a vlastního úsudku - což je vážný a v tom případě ti doporučují obé předat k ekologické likvidaci :P
světlici nejlépe iniciovat zapálením - doporučuji klasickou stopinu s povrchovým hořením (nebo prostě něco takového) přiloženého na ten konec světlice, kde je vydět slož (opačný konec má takové "plechové víčko")
Nedoporučuji zápalky, zapalovač a podobné přístroje - ne že by světlici nezapálili, ale popálení je v tomto případě 1000%.

Roskový motorek rovněž nejlépe iniciovat stopinou vsunutou do hlavní trysky.
Doporučuji toto neprovádět --- letí opravdu hodně rychle!
Pokud netušíš, co s motorkem, lépe jej nepoužívat, nastudovat něco o raketových modelech

Kód: Vybrat vše

http://raketove.modely.sweb.cz/raketove_motory.htm
nebo třeba tady na fóru, napsáno opět spoustu materiálu.

Kód: Vybrat vše

http://www.pyroforum.org/forum/viewtopic.php?t=1558
OBECNĚ BYCH DOPORUČIL NEJDŘÍV PŘEMÝŠLET, POTÉ HLEDAT, COŽ OBOJÍ BY MĚLO PŘEDCHÁZET NÁKUPU!!!

PSÁT DOTAZY NA MNOHOKRÁT ZODPOVĚZENÁ TÉMATE JE MINIMÁLNĚ NESOLIDNÍ
Umřel s udiveným výrazem na tváři: "Někde se asi stala chyba.."
Uživatelský avatar
skypper
Příspěvky: 30
Registrován: sob 04. črc 2009, 21:55

Re: motorek 40-R-Os

Příspěvek od skypper »

Sám o sebe rotuje, takže ťažko. Medzi prvé úpravy ako také, ktoré ti napíše každý je zaslepenie bočných trysiek a prevŕtanie hlavnej trysky, potom to aj lieta...
Sakra prehliadol som Dalcov post a napísal som to isté :idea: :D . Ale má pravdu, stačí len ujo google... :D
Odpovědět