Vysoké školy a praxe

všechno, co se nehodí jinam (volnější pravidla)

Moderátor: Moderátoři

Chemické vzdělání na vysoké škole v ČR

mě, věřím, připraví na vstup do praxe, i když mi některé chemické obory moc nejdou
6
26%
bude pro mě spíše formální, chemie mi leze do hlavy sama a využiju tak hlavně volný čas na VŠ
6
26%
je hloupost, chemií se uživit nelze. Tím spíše ne v dnešní době.
3
13%
není možné mimo formální diplom získat, protože úroveň vysokých škol v ČR je zoufalá
2
9%
je můj sen, ale dám raději přednost jinému oboru, kde je větší možnost uplatnění po škole
4
17%
teoreticky možné je, ale asi jak kde. K tomu, abych se mohl rozhodnout, mi ale chybějí informace.
2
9%
 
Celkem hlasů: 23

simonx
PFG
Příspěvky: 94
Registrován: pon 24. říj 2011, 21:52

Vysoké školy a praxe

Příspěvek od simonx »

Protože tento server je asi v ČR jediný, kde se soustřeďují mladí lidé se zájmem o chemii (asi většina z nás, komu chemie zústala viset na krku, se nějakou dobu zaměřením tohoto serveru zabývala), chtěl bych poprosit moderátory, zda by neumožnili se návštěvníkům vyjádřit:

- středoškolákům k očekávání od VŠ a praxe v chemických oborech. Zda studovat v ČR nebo v zahraničí. Zda si myslí, že je současné VŠ v ČR dokáží dostatečně připravit, resp. jim dát podmínky, aby se dokázali vzdělat. Co si o VŠ obecně myslí. Co očekávají od studia na VŠ.

- vysokoškolákům, ať již současným a nebo těm, co už to mají za sebou, ať shrnou, hodnotí. Určitě mají co říci...

Pokud by moderátoři měli zájem, hezké by bylo sem dát i nějaké komplexnější hlasování. Zpětná vazba zoufale chybí a nový VŠ zákon bude opět průser (pardon).

Máte zájem se podělit? Pište! Díky :wink:
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

studium na jakekoliv vysoke skole je absolutni hloupost, neb jeho vysledkem je vzdy jen papir a nikoliv vzdelani samotne.. smutne na tom je ze tento fakt vetsina (racionalne premyslejicich) lidi bohuzel pochopi az po absolvovani nektere z nich.. :lol:
Panstudent
Příspěvky: 57
Registrován: ned 03. črc 2005, 18:33

chemické vzdělání v ČR

Příspěvek od Panstudent »

Aby se to trošku rozproudilo, přídám svou trošku do mlýna,
jsem na magisterské chemii na PřF UK, kam jsem šel rovnou z gymnázia. V prvních 3 letech se tam člověk k chemii-mimo těch pár praktik-skoro nedostane. Celé to dělalo dojem, že zvýhodněni jsou matfyzáci, lidé spíš matematického a fyzikálního zaměření, než kdokoliv se zájmem o chemii (ale takových mezi spolužáky moc není). Ten důraz na fyziku, fyzikální chemii je velmi značný,matematiky 2 semestry, fyziky 3, fyzikálních chemií pod různými názvy až 5 semestrů, nehledě na povinné státnice z ní (u Bc. i Mgr.) Anorganiky a organiky přitom stejně po 2 až 3 semestrech. Nebýt toho, že můj zájem o chemii je celoživotním zaměřením, tak by mě chemie na VŠ asi bavit přestala.

Věkový průměr učitelů dosahuje značných hodnot a u řady z nich si člověk není jistý, jestli ty 5ti vazné uhlíky jsou jen náhodným omylem. Ani si někdy člověk není jistý, zda-li mají k chemii nějaký vztah, když o tom vyprávějí z 90% nezaujatě a nezajímavě. VŠ pedagogové z 95% nemají ani tušení o motivaci a schopnosti motivovat studenty, nebo tuto znalost nijak neaplikují.

Studiu chybí pružnost, jistá akčnost,praktičnost, reakce na soudobé dění v chemii, důraz je kladený na podružnosti a odvozování fyzikálních vztahů, přičemž studenti po absolutoriu spíš nemají než mají vhled do principů přírody a techniky. Zásadně špatná je motivace studia chemie tím krásným papírem o absolutoriu se středověkým logem Univerzity, motivace prostřednictvím známek, kreditů a ne touhou po znalostech a dovednostech, jak asi všichni cítíme, že by to mělo být.
bflm.psvz
Příspěvky: 245
Registrován: úte 06. pro 2005, 00:00

Příspěvek od bflm.psvz »

Mám "papír" absolventa VŠ již nějakou dobu. Tento " papír" mě opravňuje dělat věci, které bych jinak dělat nemohl. A to ať legálně či nelegálně. Rozdím mezi absolventem a neabsolventem nějaké školy je v tom, že absolvent vysílá okolí signál: dokázal přesvědčit, že i věci které ho nebaví udělá. "Papír" není důkaz vyšší inteligence, ale důkaz že se dokáže přinutit překonat překážky, udělat věci dle zadání. "Papír" dává širší teoretické zázemí. Tím je "papír" otevřením možností.

Bez papíru je hloupé jít na záchod. ( komu někdy papír došel ví o čem mluvím )
weber
Příspěvky: 12
Registrován: úte 09. led 2007, 21:01

Příspěvek od weber »

Souhlas s bflm.psvz já sice papír s VŠ nemám, pouze středoškolské vzdělání, je to o tom, že se ten daný člověk dokáže naučit prakticky cokoliv .
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

ach jo.. jen vic a vic takovych vzdelancu schopnych napapouskovat se cokoliv a videt v tom smysl sve existence.. :shock:
Uživatelský avatar
škrabo
Příspěvky: 28
Registrován: sob 16. črc 2005, 14:11

VŠ není praxe a obráceně

Příspěvek od škrabo »

Studovat vysokou školu není hloupost. :old:

Před tím než jsem na ní nastoupil jsem se o chemii velmi zajímal. Díky ChO, soustředění od ChO a korespondenčních seminářů KSICHT a KAFE jsem se toho spoustu naučil, čož mi přivedlo zklamání v prvním semestru který nepřinášel nic nového. Konečně jsem byl tam kde jsem chtěl být a najednou nepřichází záplava zajímavých informací. Naštěstí se to už rozběhlo, já při škole pracuji v laborce ve výzkumu a obě tyhle akademické instituce mě výrazně učí.

Jistě, člověk se do své práce naučí cokoli co potřebuje. Ale to že se motivovaný student naučí dobrý základ fyziky, chemie, biochemie, fyzikály a matiky mu umožní rozhled a jak říká jeden přednášející na fyzikálu i vnitřní klid v duši ze znalosti podstaty :-). Rád bych se věnoval vědě (beztak už prakticky nebouchám) a člověk nemůže vymyslet něco nového nebo nad něčím uvažovat bez širokého rozhledu.

Chemií se dá skvěle uživit!! Ve věde se topit v penězích nebudete ale jako inženýr ano. Nic perspektivnějšího není (anketě vůbec nerozumím). Chem. firmy na vás čekají a nabízejí slušné ohodnocení.

VŠ u nás na tom nejsou špatně. Nekladou vysoké nároky, ale motivovaný student se vyžije. Já už téměř nechlastám a nepařím, to mi překvapivě přinesla VŠ.

Vědět něco navíc, co nakonec nepoužiju není zbytečné!!!!!!!!!!!!!!!

škrabo, VŠCHT Praha
chemie - zle mi je :-)
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

to jo, ale vlastnim studiem to zvladnes 3x rychleji a podstatne efektivneji, pokud nejsi stydlivy trdlo kterymu se musi vsechno donyst az pod nos ;) a bohuzel to mam prokazano praxi.. nehlede na to ze 95% lidi studuje jen z principu mit v ruce kus papiru a pak at se deje co se deje, hlavne ze budu mit vetsi plat, z toho pak vznikaji ekonomicke obory na technickych skolach a podobne :-D a ze by sli treba delat na AV, nekam do vyzkumu, nebo nedejboze zustali na fakulte z nich napadne fakt jestli 5%tak je to hodne - a ten zbytek si dle me VSvzdelani vubec nezaslouzi, navic ho v praxi vetsinou ani nepotrebuje.. ovsem takova uz je realita dnesniho sveta kdy se nebohej soustruznik musi naucit anglicky a ovladat MSword, a za to se pak honosi retardovanym oznacenim typu "kvalifikovany expert na praci se soustruhem" proste je to cely postaveny na hlavu.. ale ono to neni jen o skolstvi, ono se to tyka vsech oblasti zivota na tehle tezce zdegenerovane planete :)))

btw o kladeni naroku bych vubec nezacinal.. bohuzel rovnice funguje na principu "kdyz jsou studenti" = "jsou penize".. a z toho se odvozuje "kdyz jsou studenti totalni blbci" = "holt se musi jit s naroky dolu" ..jinak by katedry /ci dnes uz "ustavy"/ neprezily..
Uživatelský avatar
škrabo
Příspěvky: 28
Registrován: sob 16. črc 2005, 14:11

Samostudium

Příspěvek od škrabo »

S tím nesouhlasím. S dobrým učitelem se člověk učí a chápe mnohem rychleji. Chodím jen na přednášky které stojí za to. Něco se učím jen ze skript či knih a jde mi to pomaleji.

V malém semináři o krystalech jsem nakonec zůstal sám :-) a je to ohromně intenzivní a rychlé. Naproti tomu fyziku se učím jen ze skript a jde to pomalu (ne že bych něco nechápal, jde zkrátka pomaleji). VŠ tady alespoň zkontroluje tu nejnižší laťku.

Věřím že budoucí zaměstnavatel/vedoucí se kromě nějakého pohovoru i podívá zda má absolvent samé trojky či červený diplom. Řekl bych že to hraje roli a o něčem to vypovídá.

Ještě se odkáži na prof. Zahradníka, který ve své knížce také psal že se kvantovou chemii učil jako samouk, ale že by s dobrým učitelem strávil s danou problematikou třetinu času...

Problém který vidím je strukturalizace. Málo lidí si nechá Bc. a skoro všichni pokračují na Ing/Mgr. Radši bych udělal více středních škol a VOŠek a naopak i náročnějších ne3+2 ale rovnou 5tiletý kurz chemie/biologie/mix různých. Když už je trend rozhazovat tituly, nenechat devalvovat Ing/Mgr, přestože ing není nejvyšší titul.
chemie - zle mi je :-)
Uživatelský avatar
Aslan
Příspěvky: 43
Registrován: ned 07. pro 2008, 00:52

Příspěvek od Aslan »

Otázka je spíš, jakou VŠ kdo studuje nebo studoval. Protože není škola jako škola.
VŠCHT se ne nadarmo jmenuje Vysoká škola chemicko-technologická. A tím zdůrazňuji hlavně to technologická. V případě dokončení studia této školy se předpokládá, že student najde výborné uplatnění převážně v chemických závodech nebo chemicko-technologických firmách, institucích, atd.
Kdežto v případě PřF UK jde spíše o výzkumníky a lidi, kteří velmi dobře ovládají různé laboratorní postupy, v malém měřítku, a teorii.
Já jsem si si nakonec zvolil studium Biologie, místo studia Biochemie, na PřF UK. A to jen z toho důvodu, že mě v poslední době více zajímají kytičky, ale hlavně, neměl jsem moc prostoru ani možností ke studiu chemie a matematiky.
Sancho
Příspěvky: 16
Registrován: ned 21. lis 2004, 19:51

Příspěvek od Sancho »

Že by šli obecně absolventi VŠCHT do technologické praxe a absolventi PřF do výzkumu, to bych tak úplně netvrdil. Je sice pravda, že do průmyslu půjde určitě z chemicko-technologické víc lidí než z UK. Ale pokud se podíváš po ústavech AVČR, tak tam je IMHO poměr lidí z VŠCHT a Karlovky tak nějak vyrovnaný.
Uživatelský avatar
Ing.Prokop
PFG
Příspěvky: 36
Registrován: stř 28. zář 2005, 00:04
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od Ing.Prokop »

Asi jako bflm.psvz

Jinak mám otázku, kdo je kerut?
Má dosti podivné paušální názory.. skoro jako by si nebyl vědom toho, že samostudium třeba žvanivých oborů není to samé, co obory technické, ve kterých jde hlavně o praxi se speciálním zařízením a podobně.
O dosahu a přesahu výsledků práce samovzdělanců ani nemluvě.. zákonné normy v mnoha oblastech s požadavky na formální vzdělání nevznikly z něčí nudy.
... a ten dědek místo antracitu přiložil ekrazit !!!
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

1/ kerut jest celkem arogantni a drza osoba, dale take elektotechnik, chemik a strojar -termomechanik (to posledni nejmene prestoze skutecne "papirove")
2/ zvanive pavedy+ekonomii nejsou a nikdy nebudou veda, nebot nejsou zalozeny na zadnych fyz. zakonech nybrz se zakladaji na jakychsi nazorech a dogmatech - tudiz je samozrejme nelze ani skutecne "studovat"
3/ s 95% tech "specailnich zarizeni" se nauci pracovat i opicak Fuk, ma li inteligencni kvocient alespon 120 a trochu inzenyrskeho pristupu k tomu bez ohledu na jeho dosazene "vzhdelani" - a nema-li je jeho prinos pro tuto planetu roven nule (at uz s papirem z VS nebo bez nej) ale bohuzel i taci jsou schopni s dostatecnou trpelivosti a hrosi kuzi schopni bez problemu vystudovat cokoliv, ba dokonce - a to je horsi - dale ucit
4/ ty slavne zakonne normy tvori tlupa mluvicich simpanzu honosici se titulem "zakonodarce" jejichz minulost i soucasnost je v mnohych pripadech vselijaka jen ne pruhledna, jejichz vzdelani v oborech o kterych rozhoduji mizive nebo zadne, a jejichz charakter konverguje k nule..

jinymi slovy shrnuto vyse zminene bremeno sporu - moudrosti nejde dosahnout studiem nybrz jest jaksi vrozena a blbec nauciv se nazpamet cokoliv stejne nebude schopen obsazene vedeni nijak interpretovat ci dokonce aplikovat do praxe - kdybych mel studovat vse co delam mel bych v padesati letech mozna sedm az deset titulu ale nulove vzdelani bez jakychkoliv zkusenosti - ma ucta :tooth:
Uživatelský avatar
Ing.Prokop
PFG
Příspěvky: 36
Registrován: stř 28. zář 2005, 00:04
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od Ing.Prokop »

Aha.. tak to jsem uklidněn.
... a ten dědek místo antracitu přiložil ekrazit !!!
simonx
PFG
Příspěvky: 94
Registrován: pon 24. říj 2011, 21:52

Příspěvek od simonx »

ad kerutovy "dogmata a jakesi nazory": ale na tech jsou ovsem, pane kolego, tzv. prirodni vedy postaveny taktez. Dokonce i nadrazena logika je zalozena na elementarnich dogmatech. Veda je o poznavani a popisu pravdy, ale je to jen ideologie sveho druhu. Nic vice. A prave jedinci, co si mysli, ze nedogmaticky vi, jsou toho dukazem.

A propos - dokonce ani boolean v prirodnich vedach neplati. Natoz jakekoliv viceurovnove stavy. Takze lidske pachteni po poznani na zaklade tzv. vedy, ci jak si naivne vsugerovavate "fyzikalnich zakonu", je pouze popis pozorovaneho. Tomu se rika nauka. A z toho pohledu neni ta vase "veda" od te socialni "pavedy" vubec tak daleko, jak by se mohlo na prvni pohled zdat. Akorat o uloze osobnosti v dejinach pise kde kdo, zatimco o sekvenci KRRIL v signalni draze pro extracellularni WNT jen nekolik jedincu. Ale v obou pripadech je to jen nazor. Pohled. A nebo jak rikaji poctivejsi z tzv. vedcu - model. :wink:
Uživatelský avatar
Ing.Prokop
PFG
Příspěvky: 36
Registrován: stř 28. zář 2005, 00:04
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od Ing.Prokop »

Trefná poznámka, každý mód myšlení a pomalu každé rozumější východisko a plod myšlení je nějaký čas dogmatem.. tomu se nelze vyhnout, ale nemá se to přehánět.
No a pak my, kteří soudíme, že svět positivismu a vědy není v protikladu s duchovními sférami, máme slunce v duši tak nějak setrvale. Malichernosti nás netrápí a jde nám spíše o to riziko, že nějaký názor je uchopen, leč nedomyšlen, osobou řekněme nezralou.

Celé to samozřejmě nemá celkem nic společného s dělením věda/pavěda/antivěda.. :D
... a ten dědek místo antracitu přiložil ekrazit !!!
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

no tohle je snad za trest fakt.. :lol: panove ja vam vas nazor neberu - takze sup na FEL(minimalne dve az tri katedry jsou tam pomerne zajimave), pro jistotu i na strojrinu, kvantovka je taky velice zajimava veda bez niz se clovek neobejde.. v pripade kolegy simonxe se vrhne koukam taky na fildu.. vzhledem k tomu ze vetsina inteligentnich tvoru jest obdarena hudebnim sluchem a bezne hraje na nejaky hudebni nastroj hned potom tedy na konzervu.. no a az budete mit ze vseho oficialni tituly dejte vedet - ja budu prozatim delat neco uzitecnejsiho nez honit zapocty a zkousky z nesmyslu a hovadin.. podle vasich obranych reakci predpokladam ze oba dva jste v dobach svych studii patrili k te 90% luze schopne u zkousky bez znamky dustojnosti a sebereflexe zebrat o jediny bod aby dostali alespon trojku (dnes uz teda po zapadnim vzoru asi pismenko, aby proslo vic debilu a skola mela vic penez..), pysnici se cely zivot tim "ja vystudoval, ja sem to dokazal" a nasledne pracujici v komercnim sektoru jakozto lepe placeny poskok trhu (mno i kdyz tohle beru zpet, tohle je bohuzel jev obecny.. v dnesni kapitalismem rizene spolecnosti holt ani cisty vyzkum neni o vyzkumu ale o zplacatovani telefonu a zrychlovani aut.. kdyz si vezmu na co byli u nas vypisovany granty.. chce se me blejt..)
bflm.psvz
Příspěvky: 245
Registrován: úte 06. pro 2005, 00:00

Příspěvek od bflm.psvz »

Polemika o vzdělání je přehledem osobních názorů. K doplnění názoru doporučuji přečíst si pojedníní o (ne)vzdělanosti. Ne každý si hned chce číst knihu o 127 stranách a tak dávám odkaz na 49 minutový rozhlasový pořad o knize: Konrada Paula Liessmanna : Teorie nevzdělanosti. Názory tam vyslovené jsou opravdu slovem do pranice. Na konci pořadu hodnotí obsah knihy ekonom. Z jeho slov mne obzvlášť zaujala teze: ( velmi volně cituji ): "To, že nebudou nic umět je přeci jejich věc. Vždyť máme demokracii a je to jejich volba. Hlavně, že jsou spokojení jejich rodiče, kteří při promoci jejich dítěte mohou zamáčknout slzu štěstí".
Domnívám se, že v jeho slovech zaznívá myšlenka o neviditelné ruce trhu. Ona ruka, která vše bezchybně řídí.

http://prehravac.rozhlas.cz/audio/1103146
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

mno autorsky cteni moc pekny, hned bych si to precetl.. :) a ten zaver, to je snad jeste lepsi nez biomasa.. pan ministr by si fakt zaslouzil povesit za koule do pruvanu a kazdou hodinu profackovat.. :twisted:

E: ..dik za info - google mi jeste funguje a cist umim v nejhorsim i anglicky, ja zatim jen hodnotil svuj dojem tj. ze se mi to zda zajimavy ;)
Naposledy upravil(a) kerut dne ned 08. led 2012, 21:11, celkem upraveno 1 x.
bflm.psvz
Příspěvky: 245
Registrován: úte 06. pro 2005, 00:00

Příspěvek od bflm.psvz »

Tak si ji přečti. Kniha vyšla i v češtině. Stačí zadat: Teorie nevzdělanosti a strejda Google :idea: knihu vyhledá.
Odpovědět