Pulzační "motor" z flašky od protlaku

všechno, co se nehodí jinam (volnější pravidla)

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Buk
Moderátor
Příspěvky: 558
Registrován: pon 18. říj 2004, 19:39

Pulzační "motor" z flašky od protlaku

Příspěvek od Buk »

Po proslulém a notoricky známém liholetu je tu další srandička pro vyblbnutí a oslnění babičky, dědečka, tetičky, nebo šklebounů za použití obsahu běžné rodinné spižírny.

http://www.youtube.com/watch?v=AePLpM5S ... ed&search=

Pokus byl vyzkoušen se sklenicí od majonézy Hellmans 400ml zakoupené v cenové akci "dvě majonézy za cenu tří". Díra ve víčku se osvědčila 11mm. Nejdůležitější je ovšem vhodné palivo. Ve videu je použito modelářské palivo slovutné značky a nemalé ceny, se specielními syntetickými oleji od Horsta Fuchse. V zemi neomezených možností si podobný luxus samozřejmě mohou dovolit, ale my si vystačíme s obyčejným denaturákem a trochou toho nitrometanu který jistě najdeme doma ve špajzu hned za plechovkou na špagety.

Použití nitrometanu je zcela nezbytné, bez něho pulzace nenastanou, nebo trvají jen zlomek sekundy. Je třeba použít zhruba 30% NM v palivu, pak je možné nechat "motor" běžet až do vyběhnutí (zvodnatění) paliva, či prdnutí sklenice, které nastane obvykle do několika málo desítek sekund (rekord je zhruba půl minuty). Po zdechnutí "motoru" není možné jen tak dolít palivo, ale je potřeba nespálený zbytek vylít, flašku vysušit a teprve potom znovu natankovat, jinak se podruhé již nepodaří dosáhnout kýženého efektu. Efekt je zajímavý jak ve dne, kdy "není nic vidět" a na zemi stojí prdící sklenice. V noci naopak je plamen velice efektní, nitrometan dává pěkné žlutavé zabarvení.

Je nutno dodat, že označení "motor" je záměrně v uvozovkách, neb systém tento nevyvozuje prakticky žádný tah - k jeho funkci je nutné aby díra byla dostatečně velká a docházelo k nasávání vzduchu potřebného ke spalování.

Přesto bylo učiněno několik pokusů modifikace původního liholetu na nitrometanové palivo, ovšem výsledky byly dle očekávání neuspokojivé. V případě použití velké trysky dojde k popolétnutí liholetu asi o metr a následnému efektnímu zažbrblání spojenému se zkrabacením PET flašky, buhužel ku létání toto nestačí. Při zmenšení trysky dojde k něčemu co by se dalo nazvat liholet turbo, kdy impulz je značný ale bohužel je palivo vyprskáno ven, takže pulzace nenastanou a flaška se kromě zkrabacení ještě naplní výživným NOxem.

PS: To, že skleněná flaška není nejvhodnější obal a že může prdnout je snad jasný, je potřeba s tím počítat. Mně se osobně více než chlazení ve vodě osvědčilo nechat flašku volně na tepelným izolantu. Sice se rozpálí a to opravdu hodně, ale nepraskne tak často jako ve vodě.
Uživatelský avatar
Pepe
Příspěvky: 94
Registrován: pon 21. lis 2005, 15:04

Příspěvek od Pepe »

Buku, zmiňuješ se o "liholetech" . Sám jsem jich taky několik otestoval, lítali mi i těch 15m, je to zábavný, má to pěknej zvuk..... Zajímá mě ale co by asi tak udělala taková ta bandaska na kancelářskou vodu (třeba ta značky "voda z doby ledové", že) Raketovejma motorama se zabývám, takže vím, že při stejném pracovním tlaku paliva je napětí ve stěnách komory větší s rostoucím průměrem komory, čili by to nemusleo vydržet.. Ale za pokus by to stálo, ne? Při průměru té bandasky cca 35cm by takováto "kapalinová" raketa mohla mít průměr třeba 50cm a výšku i několik metrů (plášť rakety nějaký jednoduchý-třeba jen papírová laminovaná roura).. I kdyby do výšky lětěla 20, 30metrů, mohla by to být zábavná podívaná, že? Už bych to i zkusil, nic na tom není, chybí jen tan nádoba...
Uživatelský avatar
Buk
Moderátor
Příspěvky: 558
Registrován: pon 18. říj 2004, 19:39

Velké kalibry

Příspěvek od Buk »

Já to zkoušel s 5l flaškou od nějaký aviváže. Byla to taky PETka, tvar bandaskoidní, víčko asi 5cm průměr. Nebylo to nic moc. Dolet byl menší než u dvoulitrovky a tím jak byla delší doba hoření, tak se flaška už po druhým pokusu zkrabatila a zcvrkla. Prostě hoření lihu v liholetu trvá velmi krátkou dobu a aerodynamickej odpor tý flašky jí okamžitě brutálně zpomalí. Ale na blbnutí večer na zahradě s dětma je to ideální. Jeden bejvalej kamarád si tím i krátil dlouhou chvíli v kanceláři za nepřítomnosti šéfa ;-) .
Uživatelský avatar
BoboAUG
Příspěvky: 90
Registrován: pon 03. črc 2006, 21:08
Bydliště: XiXaoLand - Za stádem slonů zahnout vlevo :)

Příspěvek od BoboAUG »

Zdravím
Tady je videjko liholetu z té vodní lahve, efekt ale fakt stojí za prd ..
http://www.youtube.com/watch?v=RUFRcxhq7oo

Teď trochu mimo téma.
Při prolézání ostatních videí získaných z odkazu o "sklenicovém motoru" sem nalezl další zajímavá videjka .. hlavně mě zaujaly funkční motory přidělané na kárách. chci se proto optat, jestli někdo nemá se stavbou něčeho podobného zkušenosti. Z videí nevypadá konstrukce nijak složitě, ale při pohledu do pana googla přišlo zklamání

(opsáno z webu)
Palivo je vháněno do úzké podlouhlé spalovací komory s katodou na jednom konci a anodou na konci druhém. V okamžiku, kdy je palivo vehnáno do trubice, dojde k vybití kondenzátorů a skrze palivo projde silný elektrický výboj. Palivo se tak zionizuje a pod velkým tlakem jako rychlá plasma expanduje skrze klasickou (supersonickou) trysku. Tento proces se opakuje 30x za sekundu.

Jedná se o strejný typ motoru a nebo je amatérská konstrukce něčím odlišena ?
Je to asi moc otázek najednou a ani nevím zda naně někdo dokáže odpovědět.
Za případné odpovědi děkuju předem.

videa:
http://www.youtube.com/watch?v=5U-grFuX ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=TFWIMqof ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=clOmc3WI ... ed&search=
Výbuch co tě nezabije pouze oddálí jistou smrt.
Uživatelský avatar
Buk
Moderátor
Příspěvky: 558
Registrován: pon 18. říj 2004, 19:39

Příspěvek od Buk »

Nehledej v tom vědu, je to obyčejnej pulzák akorát bez ventilový planžety která je u klasiky slabý místo. Roura se chová jako jakejsi asymetrickej rezonátor. To že tam není planžeta jako u klasiky a spaliny foukaj i zpátky se řeší ohnutím začátku roury taky dozadu. Návodů je na netu milion. Hlučnost je naprosto šílená, spotřeba taky a za chvíli to prohoří, protože to je spíš topení než motor... je to i vidět na videích. Dej do googlu valveless pulse jet a máš co študovat. Jinak elektrika je tam jen kvůli zapálení - obyčejná svíčka z auta. V tom motoru není jediná pohyblivá součástka (kromě kohoutu na propanbutanový flašce).
Uživatelský avatar
BoboAUG
Příspěvky: 90
Registrován: pon 03. črc 2006, 21:08
Bydliště: XiXaoLand - Za stádem slonů zahnout vlevo :)

Příspěvek od BoboAUG »

Můj velkej problém je že anglicky neumím, hold zameškal sem školní léta vymejšlením kravin místo učiva :(. I tak to ale pomohlo, nalezl sem nákres trochu většího stroje a pár obrázků jednotlivých "dob" motoru.
To propalování by šlo omezit nějakou povrchovou úpravou. Pokud si dobře vzpomínám tak se nasycením povrchu hliníkem získa odolnost na opal, nebo nějaký tepelně odolný nátěr.. stříšku nad komínem u chatky máme natřenou nějakou podobnou barvou (bylo ji nutno po nastříkání vypálit), ikdyž teploty u komína asi nedosahujou těm u motoru.
Ono výroba je celkově na zamyšlení .. jedinej účel co mě napadá je hezká, hlučná hračka na dlouhé chvíle :)
Výbuch co tě nezabije pouze oddálí jistou smrt.
Uživatelský avatar
Buk
Moderátor
Příspěvky: 558
Registrován: pon 18. říj 2004, 19:39

Příspěvek od Buk »

Anglicky bohužel taky neumím... ale tohle se dá pochopit, je to technická angličtina. Existuje spousta odkazů i s rozměrama. Jinak s tím že to je hlučná hračka nelze než 100% souhlasit, prakticky to využitelný neni (leda by byl člověk majitelem plynáren).

PS: Na nějakej nátěr proti propalu bych rovnou zapomněl.. u tohodle by mohla pomoct jedině tak šamotová vyzdívka.
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

:D jo jo pulzak (standartni ocelovej s planzetou) sem videl v akci jen jednou ale stalo to zato

ero cca 2m (delta) na horni strane roura vydavajici po nastartovani tak brutalni kraval ze by se lecktery dospely era mohlo stydet a i navstevnici technoparty by si asi vzali ochrany sluchatka... ....svistelo to kolem tech 300km/h.... .... a popristani byl ten motor moc pekne zlutej 8)
bflm.psvz
Příspěvky: 245
Registrován: úte 06. pro 2005, 00:00

Příspěvek od bflm.psvz »

Existule útlá kniha o stavbě pulzačního motoru v češtine. Vyšla cca koncem 50 začátkem 60 let v češtině. Otec ji kdysi koupil, ale nikdy motor podle ní nepostavil. Nebylo to potřeba, neboť v té době údajně šli tyto motory koupit v krámě. Prý to lítalo překrásně. Bohužel při stěhování se mi někam "zatoulala" většina technických knih a tak strádám. Nemohu ani napsat, jak se ona kniha jmenovala a z kterého roku je. :oops:
Třeba někdo z kolegů modelářů bude vědět.
Uživatelský avatar
Buk
Moderátor
Příspěvky: 558
Registrován: pon 18. říj 2004, 19:39

Jam-jar Pulse Jet - upgrade

Příspěvek od Buk »

Po potížích se stabilitou a délkou chodu jsem došel k názoru, že velkej vliv má voda přítomná jednak v denaturáku a druhak vznikající spalováním. Jakmile se začne sklenice potit tak není možno aparát zprovoznit ani po vyfouknutí suchým vzduchem. Problém lze úspěšně řešit přidáním například bezvodého síranu sodného do paliva. Pak není problém třeba dvě minuty chodu.
Fanouš

Pomůže i skalice

Příspěvek od Fanouš »

já jsem dal do upravené plechovky se šroubovacím uzávěrem na odstranění vody vyžíhanou skalici a jako palivo izopropylenalkohol s nitrometanem. Byla docela náhoda, že mě ještě zbylo vzadu na mrazáku nevyprchané z doby, kdy jsem si stavěl turbínový motorek z konzervového plechu a vrtulky z dmychadélka pro přívod vzduchu do výhně, která měla tvar asi jako peltonka(koho zajímá jak to dopadlo , tak blbě, za půlhodinu chodu se propálil a když to vychladlo tak měl zadřené osy, jinak zvuk to byl k nevydržení)
No, napřed to jenom blaflo a nic. Opakované zapalování vedlo k tomu stejnému. Zariskoval jsem a zahřál palivo ve vodní lázni na 40°C a najednou to "prdělo" to asi půl minuty. Nedoporučuju, pak jsem zjistil, že stačilo prohřát v ruce. Po vychladnutí jsem "dotankoval" a jelo to znova. A ještě dvakrát a pak už nic. Stačilo ale ohřát plechovku na 100°C aby vyschla a jelo to znova. Což se někdy stalo samo když jela déle než minutu a půl a byla omotaná rockwollem proti vychladnutí :)

Liholety z PET flašek jsem zkoušel také. Musím souhlasit s tím, že 10l bandaska nikam moc nedoletí. To se spíš po zapálení, položená třeba na vodě otočí dokola :D . S modelářským palivem se opravdu rychle zkrabatí :? A třeba s acetylenem když se povede správná směs krásně vybuchne :twisted: takže se postavte asi 5 m daleko od odpalu, jinak vám zalehnou uši. Nejlepší na liholety jsou ty nejvíce válcovité PETky.
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

jak se ona kniha jmenovala netusim nebot jeji existenci znam take jen z doslechu ale motor se skutecne vyrabel :!: to vim na 100% dokonce sem videl nejen nekolik fotografii ale jeden exemplar jsem mel i v ruce...

vic bych asi vedel po prolistovani starych casopisu modelar ale na takovou akci bohuzel nemam cas :roll:
Uživatelský avatar
Buk
Moderátor
Příspěvky: 558
Registrován: pon 18. říj 2004, 19:39

Příspěvek od Buk »

Na pulzák nepotřebuješ knihu, stačí COčko v garáži . Návodů a výkresů je spousta. Na klasiku s kopretinou třeba tady http://www.mujweb.cz/www/flyer/pulsar_sk.htm#obsah na valveless třeba zde http://www.beck-technologies.com/freeplans.html . Až to někdo zprovozníte dejte vědět ;-) . Jinak původní pulzáky továrně vyráběný se ještě občas seženou na inzerát kolem 1-2 tisícovek, ale při případný koupi je potřeba počítat s tím, že bez zvládnutí výroby náhradních planžet je to spíš záležitost do vitríny. Návod na stavbu domácího motoru bych někde vyhrabal i s popisem výroby planžet, ale jen pokud by byl zájem.. musel bych hledat.
Jeníček

Nirometan co to je

Příspěvek od Jeníček »

Sorry, nejsem leteckej modelář a celou organiku si taky nepamatuju.
Jakej má nitrometan vzorec? Nebo jak se to menuje anglicky, ať to můžu vygooglit :) To je fakt nitrát CH4?
To asi není nitromethyl. A poběží pulzák i na to?
Uživatelský avatar
Maniak
Moderátor
Příspěvky: 775
Registrován: pát 15. říj 2004, 19:13

Příspěvek od Maniak »

:roll: :roll: :roll: zdá se, žes to vygooglit nezkoušel ani česky...dokonce na to ani tu znalost organiky nepotřebuješ, aby ti to vyhodilo strukturní vzorec nitromethanu i s detailním popisem třeba tady:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Nitromethan
Opravdu zkušený pyrotechnik nemá ruku...
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

:D pulzak na nitrometan asi pobezi ale budou i levnejsi paliva

Fieseler Fi-103 (V1) lital na "letecky benzin č. 75" /slozeni sem teda nehledal/ a modelarsky pulzaky vetsinou na to co bylo /super, special.../ :roll:
Uživatelský avatar
Buk
Moderátor
Příspěvky: 558
Registrován: pon 18. říj 2004, 19:39

Palivo pro pulzák

Příspěvek od Buk »

Původní pulzáky, modelářský s kopretinou běhaly na obyčejnej benzín. Pro stacionární pokusy a u valveless se používá propanbutan, odpadne tím řada problémů s karburací. Jinak že by klasickej pulzák běžel na samotnej NM silně pochybuju (na 99% nepoběží) a v tom demonstračním přesnídávkovým modelu (což lze těžko nazvat motorem) funguje jako stabilizátor resp. moderátor rychlosti hoření metylu. Sám o sobě NM hoří docela blbě a pokud se někde používá jako palivo (dragstery) tak se startuje na benzín a pak přepíná na nitro a při vypínání motoru opačně (samozřejmě mluvím o pístových motorech)..
Mambo

jakou barvu má směs nitrometan+ethylalkohol?

Příspěvek od Mambo »

Mám 2 paliva se složením nitrometan+alkohol denaturovaný.
Jedno je mírně nažloutlá tekutina.
Druhé je do modra ale hodně jako třeba okena ale obě smrdí stejně :)
výrobce u obou je BBT (Big Boys Toys GmbH) a o barvě paliva se na svejch stránkách nezmiňují.
Uživatelský avatar
Buk
Moderátor
Příspěvky: 558
Registrován: pon 18. říj 2004, 19:39

Příspěvek od Buk »

No ta otázka je poněkud nesrozumitelná (aspoň pro mně). Pokud se jedná o tovární palivo (pro žhavíky?) tak je jednak z methylakoholu a ne z ethalylkoholu a druhak je v něm olej (podle druhu 20-25% u ricinu nebo méně u směsí nebo syntetiky). Co se týče barvy, tak z toho nepoznáš nic, protože záleží na oleji, někdy je žlutej i NM (zejména americkej - je tam idikátor na aminy).

Jako chemická individua jsou ethylalkohol, methylakohol i nitromethan čiré bezbarvé tekutiny.
Uživatelský avatar
Blaster
Administrátor
Příspěvky: 279
Registrován: stř 13. říj 2004, 19:33

Příspěvek od Blaster »

Když už tady byl zmíněn "liholet" jako prostředek levné zábavy, přidám "akční" obrázek nalezený při úklidu v archivu. Je to sekvence záběrů z videa, zachycujícího zážeh a rozjezd liholetu. Pro ty, kteří se s tímto vynálezem ještě nesetkali popíšu o co jde. Základ liholetu tvoří prázdná PET láhev. Do plastového šroubovacího víčka se udělá díra, průměr +/- 5 mm. Do PET flašky se nalije trochu lihu a protřepe se, aby se roztekl po stěnách. Lihu stačí opravdu málo, při otočení flašky by mělo vytéct maximálně pár kapek, důležité jsou jenom lihové výpary, kterými se petflaška naplní. Poté se zašroubuje víčko a u vyvrtané "trysky" se lihové páry zapálí. V ideálním případě flaška s inteznivním zasyčením odletí cca 10-15m. Pro další let je potřeba vyfouknout z petflašky zplodiny hoření, lze to provést nekolikerým zmáčknutím petflašky. Je dobré také počítat s tím, že při zážehu šlehne z otvoru ve víčku ostrý plamínek, tudíž je vhodné držet prsty se zapalovačem nebo sirkou k otvoru zboku. Nakonec ještě důležitý poznatek, nejlépe to létá na líh, tedy elthylalkohol. S jinými alkoholy jsou obvykle větší čí menší neúspěchy, kupříkladu na izopropylalkohol to nelítá vůbec.
Přílohy
Pěkně patrné je šíření plamene lihovými parami
Pěkně patrné je šíření plamene lihovými parami
liholet.jpg (21.08 KiB) Zobrazeno 35012 x
Rozčilovat se - znamená pomstít se sám sobě za blbost druhých

PGP Public Key
Odpovědět