Vysoké školy a praxe

všechno, co se nehodí jinam (volnější pravidla)

Moderátor: Moderátoři

Chemické vzdělání na vysoké škole v ČR

mě, věřím, připraví na vstup do praxe, i když mi některé chemické obory moc nejdou
6
26%
bude pro mě spíše formální, chemie mi leze do hlavy sama a využiju tak hlavně volný čas na VŠ
6
26%
je hloupost, chemií se uživit nelze. Tím spíše ne v dnešní době.
3
13%
není možné mimo formální diplom získat, protože úroveň vysokých škol v ČR je zoufalá
2
9%
je můj sen, ale dám raději přednost jinému oboru, kde je větší možnost uplatnění po škole
4
17%
teoreticky možné je, ale asi jak kde. K tomu, abych se mohl rozhodnout, mi ale chybějí informace.
2
9%
 
Celkem hlasů: 23

simonx
PFG
Příspěvky: 94
Registrován: pon 24. říj 2011, 21:52

Příspěvek od simonx »

pro pana kolegu keruta jen doplnim, ze jsem v dobach studia byl jeste horsi, nez kam saha jeho predstavivost uporne vystavena na pravidelnem chozeni na prednasky plne nedogmatickych fyzikalnich zakonu. V praxi to vypadalo tak, ze jsa vyhozen od zkousky jsem za sebou slysel priserny rev z otevrenych dveri "Me ty vase neznalosti urazej!!!". Byl dokonce tak nazlobenej, ze mi zapomnel nevyhovel zapsat. Situaci jsem vyresil promtpne a to tak, ze jsem sel k temuz cloveku druhy den rano, no a jina, lepsi otazka to vyresila za me. Zkousejici, jinak akademicky blb k pohledani, byl potesen a v indexu to bylo jako doma.

Obecne ale socialni inteligence keruta vyzaduje poklonu, skutecne jsem timto zpusobem prosel vsemi temi duchaplnostmi, kterymi chemicke nadsence obstastnovali v ramci prvotni ideje "vime lepe nez vy, co potrebujete vedet" na ktere je nas stavajici akademicky system postaveny. A protoze s jidlem roste chut, tak se tento princip prenasi v dobe, kdy se lame chleba - rozumej fiskalni otazky - na verejnost. Vime lepe, nez vy, co bude nase spolecnost jednou potrebovat, takze sypte prachy a nestarejte se, co s nimi delame. A hlavne se neopovazujte nas kontrolovat a nebo nedej buh dokonce regulovat. To by byl zasah do akademickych svobod! Sami sebe nejlepe budeme kontrolovat, jak s tim, co si vyrveme, nalozime...
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

a to ti prijde normalni ? nebylo by lepsi si ten titul pak rovnou koupit ??

btw a neodporujes si trosku v te druhe casti vzhledem k prve hajenemu nazoru ze vysoka skola je tak strasne dulezita i pres absolutni nesamostatnost studentu a nasledne overovani jejich znalosti nastavenem na zaklade jejich vlastni hlouposti ??

oni ty tituly by se vubec meli udelovat jen akademicke, za odvedenou praci.. aneb studuj si co chces treba dozivotne ale papir dostanes tepve neco dokazes.. a napapouskovat se(ci napsat rovnou tahaky??) behem peti az sesti let na 90-120 Zk + statnice (dle te ci one skoly) skutecne nepovazuju za "neco dokazes".. :!:
bflm.psvz
Příspěvky: 245
Registrován: úte 06. pro 2005, 00:00

Příspěvek od bflm.psvz »

Zde je další úvaha o vzdělanosti. Jen mi nějak nesedí tvar Gaussovy křivky. Nás učili, že 120 IQ má pouze 4% lidí a 80 IQ 8% lidí. Pro představu 80 IQ je hranice debility a 120 IQ hranice geniality.
http://zpravy.idnes.cz/mysleme-na-gauss ... avarna_chu
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

no tak ma-li byt 100vka prumerem mela by byt krivka rozlozeni cetnosti symetricka ze ;) nicmene hodnota kvocientu jako takovfa moc vypovidajici neni, ruzni autori staveli ruzne testy ruznym zpusobem a pri sestavovani bodovacich tabulek posuzovali ruzne bvelke vzorky ruzne populace - takze bodove ohodnoceni byva take ruzne posazene, navic dobry psycholog ti hodnotu tve inteligence nerekne(jednak to neni eticke druahk by si musel byt testovan delsi dobu aby hodnota byla nejak smerodatna ci chces-li "presna") sdeli ti pouze v jake oblasti se pohybujes, tj +- nejaky ty procenta populace..

tu slavnou hodnotu IQ ti zmeri maximalne v detskem veku kdy je to vyhradne vyjadreni pomeru mezi mentalnim a fyzickym vekem (TJ 150 mas kdyz v deseti myslis jako patnactilety atd..)

dalsi veci je rozdeleni inteligence mezi pomerne ruznoroda odvetvi - kuprikladu zeny vetsinou nemaji rozvinutou prostorovou predstavivost ale o to maji nekdy lepsi pametove schopnosti.. nebyva neobvykle ze jedinci vyrazne previsujici okoli v jednom ohledu mohou byt v jinem treba jen prumerni

a neposledni veci je pak fakt ze samotne testovani v dospelem veku je jiz zavisle na predchozich zkusenostech dotycneho - pokud ti jako diteti daji nejakou logickou radu - musis nejprve prijit na to ze je to logicka rada (posloupnost) jako dospely a zkuseny tohle uz samozrejme vis a resis rovnou formu te posloupnosti - coz je uz podstatny rozdil

..no sand naznak ..vic by ti asi(urcite) povedel psycholog :)
simonx
PFG
Příspěvky: 94
Registrován: pon 24. říj 2011, 21:52

Příspěvek od simonx »

ad kerut: a to ti prijde normalni ? nebylo by lepsi si ten titul pak rovnou koupit ??

zatim to VS zakon neumoznuje, takze je to velice spekulativni otazka. Ale nemel bych s tim ve svem pripade sebemensi problem. VS mi dala uzasne mnozstvi volneho casu pro studium, tj. vzdelavani se. Nic jineho, co by mi dala, jsem nezaregistroval. VS mi vzala nepredstavitelne mnozstvi iluzi o akademicke praxi, dala nahlednout, jake kreatury a lidske existence maji tendenci se v akademicke praxi koncentrovat a sdruzovat, jak jsou hloupi, chemicky netkli, dokonce o éterickem chemickem mysleni nemaji zhola anunk, ukazala mi, kteri lide (dobre patrne na spoluzacich) z tohoto "skolskeho systemu" profituji a soucasne jak jsou presne titiz jedinci vedecky intelektualne potentni. A tak bych mohl pokracovat a pokracovat. Z meho pohledu jsem cas straveny na VS a ze to bylo panecku let, vyuzil nejlepe, jak jsem mohl, tzn. nechodil na prednasky, bojkotoval seminare, zato v knihovne travil urcite nejmene 6 hodin denne.

A mimochodem - za daleko efektivnejsi reseni bych povazoval zjistovani schopnosti, dovednosti a znalosti studenta preci jen jinak nez systemem z doby Josefa II...

A posledni poznamka - mala schopnost chemickeho mysleni se nicim neprojevi tak vyrazne, jako soustavnou potrebou si na chemicke otazky hledat matematicke a fyzikalne-chemicke odpovedi (overeno snad na tisicovce lidi, co mi prosli rukama za nejakych 20 let zpet). Plati bez vyjimek, s vyjimkou jsme se zatim nepotkali :D
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

no parada... a ted mi prosimte vysvetli kde je ten podstatny rozdil mezi:

"studium na jakekoliv vysoke skole je absolutni hloupost, neb jeho vysledkem je vzdy jen papir a nikoliv vzdelani samotne.."

a:

"VS mi dala uzasne mnozstvi volneho casu pro studium, tj. vzdelavani se. Nic jineho, co by mi dala, jsem nezaregistroval."

:wow:

...jinak ohledne lidi sdruzujicich se v akademicke praxi bych byt tebou mluvil s trosku vetsi opatrnosti.. a nejvtipnejsi na tom je ze z tech zde skutecne uznavanych jsou cca polovina ty tebou avizovane rekneme "kreatury" a druha polovina VS chemickeho smeru nema...
simonx
PFG
Příspěvky: 94
Registrován: pon 24. říj 2011, 21:52

Příspěvek od simonx »

plnim i do tretice kerutovo prani a odpovim... :wink:

citovane prvni konstatovani neni moje, navic se s nim neztotoznuji ani za mak. Studium na VS da volny cas pro vzdelavani se. Pokud se individualita je schopna ucit vzdelavat se, je to to nejcennejsi, co muze stat jako autorita ve vzdelavani pro mladeho cloveka v tomto obdobi jeho zivota udelat. Jsem rad, ze jsem mel moznost teto vyhody a vysady vyuzit :roll:

druhe konstatovani je moje a je to muj letity nazor. Bohuzel vetsina populace jsou lide, kteri potrebuji, aby jim nekdo jejich nazory tvoril, aby jim rikal, co je a co neni pravda, aby jim vydaval dogmata dneska za vedecke axiomy a nekonecne pravdy a - jim to vyhovuje a staci. Vystaci si s tim po celou svoji existenci, a vetsina z nich i behem sve cele akademicke kariery. Dokazi paradne opakovat, co je jim vstepovano do mysli a tak jsou uspesni. Kdo chce s vlky byti...

mam duvodnou pochybnost, ze se zrovna zde, v takto prakticky ladenem prostredi sdruzuji vedecky impotentni akademicti klienteliste.

Postacuje takto? :wink:
Uživatelský avatar
Maniak
Moderátor
Příspěvky: 775
Registrován: pát 15. říj 2004, 19:13

Příspěvek od Maniak »

Fascinuje mě, jak se dva lidé, kteří o daném problému smýšlejí poměrně podobně, můžou navzájem tak nechápat :lol:
Opravdu zkušený pyrotechnik nemá ruku...
alchemi
PFG
Příspěvky: 178
Registrován: ned 09. led 2005, 22:49
Bydliště: praha

...

Příspěvek od alchemi »

Jj, taktéž se připojuji ke kolegovi Maniakovi :lol:
Má zkušenost s VŠ je prakticky stejného rázu, o čem píše kolega Kerut. Pro samé přednášky, nalejvárnu a absenci volného času, nezbyla prakticky chvíle na vzdělávání se a učení. Více jak dvě hodiny zameškané přednášky, či sezení na učebně = neudělení zápočtu z předmětu...tzn škola od půl osmé rána, do půl osmé večera, do toho zaměstnání, rodina atd. Nejde to, nejde. Systém biflování a zápočtů z naprosto nesmyslných předmětů na chemárně (např. tělocvik) :lol: Nic proti matematice, ale probírat ji způsobem takovým, jako by neexistovalo nic jinného....no nevím. Zatím mě prakticky na veškeré bádání postačila trojčlenka, procenta a tabulky a to i na relativně těžší záležitosti výpočtů. Může to být ale tím, že mě mat. nikdy moc nešla a v oblíbenosti vlaje na samém konci :wink:
Spíše bych zaměřil školy tak, aby student po studiu o sobě mohl prohlásit, že je člověk renesanční, nikoliv jen hltač a opisovač. Devadesát procent naučeného jsem prakticky nikdy nepotřeboval a jen to brzdí a ubírá čas na vlastní učení se potřebného.
Uživatelský avatar
Ing.Prokop
PFG
Příspěvky: 36
Registrován: stř 28. zář 2005, 00:04
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od Ing.Prokop »

No nevím, s tou renesančností bych to moc nepřeháněl. Myslím si, že ani za renesance nebyl počet takových lidí nijak přehnaně vysoký, je to spíše náš moderní terminus technicus. Průměrný člověk má rád pevné lajny a mantinely a to není specialita doby moderní. Navíc, doba polyhistorů skončila někdy v 17. století a od té doby se prohlubuje specializace, poznatků je prostě příliš mnoho. Dnes má člověk honičku obsáhnout jeden, třeba chemický, obor a ti, co dělají do technických věd a mají k tomu třeba něco humanitního, stejně preferují jeden obor jako výrazně dominantní. Mám kolegu, který po chemii šel na psychologii, aby si prodloužil porevoluční mládí.. ale ten, podle všeho, nakonec nepracuje ani v jedné zmiňované oblasti.

Ovšem jak k tomu přistoupit. Asi je nesmysl zde vymýšlet koncepce, to zvládnou odborníci z ministerstva školství lépe (sic!). Musíme se vyrovnat s v současnosti platným modelem a ten říká, že běžný člověk pro práci v určité oblasti musí mít nejlépe formální vzdělání v dané oblasti. Co si budeme povídat, chemika samouka někdo zaměstná teprve tehdy, když nějak prokáže svoji nespornou genialitu. Což může jedině doma ve své sklepní laborce, protože díky legislativním omezením a zejména bezpečnostním hlediskům ho bez formálního papíru nikdo nezaměstná. Je to uzavřený kruh, který a) odfiltruje samozvané chytráky, líné studovat a b) skutečně umožňuje udržet nějaký bezpečnostní standard směrem ke společnosti i k danému jedinci. Spekulace o tom, že kdo se do takové práce bez papíru na hlavu, popř. i s ním :-) žene, ten to má v hlavě srovnané a zná dobře zvyklosti, pracovní postupi a zásady bezpečnosti, je zcelal lichá. Značnou část pracovně právní legislativy tvoří právě bezpečnostní formalismy s prokazováním způsobilostí. Osobně se domnívám, že je to dobře, speciálně chemie je obor s potenciálními důsledky dalekého dosahu. Zabít pár desítek či více lidí nebo zamořit město není až takový problém. :D
Otevřená mysl je věc jedna a pocit výlučnosti je věc druhá. To první je skutečný základ kvalitní a kvalifikované činnosti s přejímáním novinek a moderních informací. To druhé je typické právě pro mladé lidi, kteří obecně snadno plodí modely myšlení jako "to mi nevyhovuje, je to tedy špatné" a "pro mne tohle neplatí, nejsem jako vy". Jenomže zralost osobnosti se projevuje typicky právě využitím možností, které k dispozici jsou a povědomím o tom, že něco ohýbat mohu až tehdy, kdy za sebou mám něco, co mohu ukázat. Tedy nikoliv jen kecy. Nepopiratelný nesamozvaný génius z řady vyčnívá aniž by chtěl a pokud si o to dostatečně říká, šanci dostane i bez formalit. Je zde i možnost, že génius je neprůbojná osobnost a splyne s průměrem, je tzv. potlačen, nepochopen. O tom se ale snad nebavíme, i génius v průměrné šedi má možnost udělat VŚ normální cestou. Ovšem, je asi dost důvodů k doměnce, že neprosadivší se génius může být osobnost natolik defektní, že je pro praxi tak jako tak nepoužitelný.
Jak napsal alchemi, výuka je dlouhá, úkolů mnoho a nezbývá čas na seberealizaci. Nabízí se možnost objem vyučovaného buď osekat a nebo rozložit rozložit do delšího časového úseku. Třetí možností je brát právě to studium za seberealizaci, protože žijeme už ted a ne někdy v budoucnu.

Takhle plkat se dá donekonečna a stejně co člověk, to jiný názor.. Já to mám celkem jednoduché, první Vávrův Krakatit jsem viděl někdy okolo svých deseti let a od té doby jsem považoval za přirozeným způsobem jedinou myslitelnou možnost pardubickou katedru. Což se přes všechno osobní exotství podařilo, včetně následné práce ve výzkumu. Snad za to ani nemůže Havel, že jsem následně potkal mraky všelijakých lidí a prošel i takové obory jako biotechnologie nebo polymery. Dnes mi pyro v podstatě bere čas na věci "podstatné", ale když vidím něco z oboru, stále se dostavuje ono chvění šourku.. je to prostě srdcovka, i když už jen libůstka. To je ta barevnost života a po profesionální stránce by nic z toho nebylo možné bez vyhovění formálním požadavkům.

To, myslím, je největší renonc v myšlení. Pokud se teď bavíme o mladých adeptech, je prostě chybou nic nedokázat v rámci systému a chtít rovnou měnit. Ale to říkám ze své osobní zkušenosti a myslím, že zdola, od studentů, je určitý tlak velmi žádoucí. Je to i normální. Změny ale všude na světě dělá politik s odborníkem.
O kvalitě těch politiků a odborníků by ale měla být otevřena debata jiná.. :x
... a ten dědek místo antracitu přiložil ekrazit !!!
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

no vicemene je to bnapsano velice rozume, presto si jste dovolim par poznamek..

- ano ten pocet skutcne nebyl vysoky ani o monho vyssi nez dnes (i kdyz kuprikladu takovy "vyuceny" hornik v 17.stol. byl po strance inzenyrskeho mysleni asi o dost dal nez vetsina dnesnich absolventu.. proste musel jinak by se neuzivil nebo zranil/zemrel vlastni chybou) nicmene je to presne tema na ktere bylo upozorneno v rozhlasovem autorskem cteni na ktere upozornoval kolega bflm - tedy stale je otazkou ten pomer kvalita/kvantita aneb je lepsi vychovavat uzkou spicku vedecke elity nebo degradovat VS diplom na uroven dnesni amturity aby mohli roédice zamackavat slzu..

- lide kteri potrebuji mit pevne lajny, mantinely a vedeni za rucicku ale bohuzel naprosto presne odporuji puvodnimu smyslu vysokeho skolstvi, a jsme zas u toho viz vise..

- co se tyka zamestnani, resp. zamestnaneckeho pomeru firma-zamestnanec, tam samozrejme je potreba nejak prokazat dosazene vzdelani a papir ze skoly je proto idealnim prostredkem, otazkou ale opet zustava jestli je vyhradne nutne aby mel bezny zamestnanec pracujici v bezne firme (tedy v prumyslu ne ve vede) vysokokolsky titul - takove pozice by z 95% meli zastat stredoskolaci, ovsem opet pod podminkou, ze jejich stredoskolske vzdelani odpovida stredoskolskemu vzdelani a ne ctyrem proflakanym rokum a maturite s odrenyma usima.. a jsme opet u te urovne..

- ze je chybou nic nedokazat a rovnou chtit menit - s tim 100% souhlasim !! bohuzel dnesni studenti ale velmi kvalitne "meni" aniz by o tom sami vedeli, prave tou klesajici urovni vzdelanosti.. otazkou pro filozofy a reformatory zustava jak s tim nalozit ? snizovat dal tuto uroven niz a niz jak se tomu dnes deje nebo nemilosrdne filtrovat ?? vlak je ale rozjety a veskera legislativa ohledne financovani skolstvi a vyzkumu prochazi evoluci dle prvniho modelu a skokova filtrace=ubytek studentu=ubytek penez by nejspis vedu pohrbila definitivne.. :death:
simonx
PFG
Příspěvky: 94
Registrován: pon 24. říj 2011, 21:52

Příspěvek od simonx »

snad me kerut nebude za dalsi polemiku uz nenavidet :lol: :wink: , ale tato veta si primo rika o reakci:

"...vlak je ale rozjety a veskera legislativa ohledne financovani skolstvi a vyzkumu prochazi evoluci dle prvniho modelu a skokova filtrace=ubytek studentu=ubytek penez by nejspis vedu pohrbila definitivne."

Vedu nepohrbiva ani ubytek penez, natoz legislativni zmeny (pokud nejake vubec budou) ve financovani vysokeho skolstvi. Vedu pohrbivaji dva komplementarni vlivy:

a) i pri obdivu k Marxove Kapitalu (je neuveritelne, jak po 140 letech vychazi tomu chlapovi vse) je nejhorsim dedictvim materialismu nekonecna geneze zbytecneho poznani ve forme publikaci. Vysledek, ktery byl odjakziva hnaci silou vedy, ospravedlnoval vse s ni spojene, se zamenil za popis pozorovani a vystavel se pochybny, samoucelny a rozbujely system obchodovani s popisem. Od nej se odviji finance, od nej se odviji prestiz, od nej se odviji v tomto systemu vse.

b) presun od intenzivniho k extenzivnimu. Vedu jiz nedela uzka elita tech, co k tomu maji predpoklady, ale urcita socialni skupina. Primarni vyzkum, ktery je doslovnym naplnenim pojmu veda a vyzkum, dela prumer z prumeru. Zatimco v historii vzdy tento druh vyzkumu delali jen ti nejlepsi. Byla to deviza nejlepsich, kteri se divali za obzor poznaneho a borili dogmata a klise. Dnesni prumer provadejici primarni vyzkum (nechci pouzivat slovo zakladni, od toho se dnes ustupuje) ma vymyte palice dogmaty a nepotrebuje myslet. Potrebuje umet psat publikace, umet dokonale prezit v na publikacich postavenem systemu akademickeho klientelismu, nic vice.

Z vyse uvedeneho plyne smutny fakt, ze tato pseudoveda, tedy tvorba pseudopoznani na pseudovysledcich (vysledek zamenen za publikaci) zvysuje neustale svoje financni pozadavky. Tvori se vetsi a vetsi teamy. Kupuji se drazsi a drazsi pristroje. Verejnosti se vymyva mozek frazemi o novych lecich a zarne budoucnosti jako vystupu tehle vedy, ale zapomina se dodat, ze z kazde 1000 CZK se do systemu se nekdy v budoucnu dokazi vratit 2 - 3 CZK a ze veda nedokaze podstatne. Nechala se za prachy koupit a slibuje, ze zaridi, aby se lidem zilo lepe. Zda je tomu tak, necham na uvaze ctenare. A kolik tak se do tehle vedy mohlo jiz nalit...

Zkratka a dobre, ty nejvetsi lzi vzdycky nejlepe prochazeji, protoze stavi na zakladnich dogmatech (zase to slovo), o kterych vetsina populace vubec nema duvod premyslet. Nevadi mi, ze nekdo prokseftuje cizi penize. To se delo vzdycky. Vadi mi, ze se to vydava jeste za etos, ackoli ve skutecnosti je to jenom vychcanost. Byt, priznavam, postavena na 99,99 % mravenecku, kteri dokonce tomu, co delaji, veri. I tomu, ze pomahaji :roll:

Nechod na me, mily kerute, zda s takovymi frazemi... Ty se hodi na iForum, ale sem ne :wink:
Uživatelský avatar
kerut
Příspěvky: 263
Registrován: čtv 08. úno 2007, 16:51
Bydliště: ZOO Springfield
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kerut »

bez urazky - mas neuveritelny talent vytrhavat vety z kontextu a (netvrdim ze schvalne) ragovat na neco uplne jineho nez o cem je zrovna rec.. mel bys jit do politiky :lol:
Panstudent
Příspěvky: 57
Registrován: ned 03. črc 2005, 18:33

Příspěvek od Panstudent »

Ad Kerut, zdá se mi, že právě tvůj poslední příspěvek je krásnou ukázkou vytržení z kontextu - z kontextu diskuse o devalvaci "vědy" do osobní roviny :D
Ta souvislost simonxova textu s tvým příspěvkem mi přijde naprosto zřejmá a je logická. Mimoto vede až k pramenům té rozvodněné řeky, která zaplavuje celý svět miliony publikací, které lidstvo nikdy nikam neposunou.

Pokud jde o můj názor, tak stávající systém (ať už jde o VŠ i státní vědeckovýzkumné instituce) musí padnout a být nahrazen něčím, co je hodné 21. století a je založeno na logice a věrnosti účelu, pro který jsou VŠ i VVI provozovány a který teď, jak je evidentní, neplní. Rád k takovému pádu a předělání přispěju.
Odpovědět